You are here

Japan del 4

Det tog lite längre tid än jag tänkt eftersom jag blev sjuk. Men mellan tupplurar och feberfrossor så kommer här siste delen av resan till Japan.

Fredag
Medans de andra tog en tur till Murayama för ett besök vid Hayazisaki Iai Jinja så tog jag och Henrik oss en tur till Ueno och Japans National Museum. Ueno är ett område i Tokyo som bland annat innehåller en stor park, ett zoo och en hel hop med muséer.

På vägen till nationalmuséet så gick vi förbi Tokyos Tekniska Museum där denna blåval stod vakt.

Framme vid muséet. Utsidan såg ut som ett gammalt japanskt slott medans insidan såg ut som en gammal europeisk herrgård.

Efter muséet käkade vi lunch på Uenos tågstation och spenderade sedan eftermiddagen med att vandra runt i området runt vårat vandrarhem.

Lördag
På lördagen var det så dags för den stora uppvisningen som vi skulle vara med på. Klockan 06:50 var det dags för avfärd mot Kanazawahakkei där Seto Jinja (Seto helgedomen).

Så här fin blir man i de traditionella japanska kläderna - hakkama (byxorna) och monski (jackan).

Jag och Robert står och ser tuffa ut medans vi väntar på att det skall börja.

Så var det dags för mig att göra min fem tekniker.

Ohh... skulle ha böjt lite mer på knäna.

Det gick ganska bra trots att jag var rejält nervös och trots att jag fick lov att göra teknikerna med sandalerna på, något jag aldrig gjort förrut (inte ens på träning).

Efteråt var det fest! Öl, sushi, saké och mingel. Rumi Sensei lyckades hitta en stakars japansk tjej som såklart skulle paras ihop med någon. Efter att ha gått hela rummet runt och tagit reda på vilka killar som var singlar så stod snart tjejen där omringad av fyra prospekt. Hur det gick sedan har jag dock ingen aning om.

Salongsberusade och glada i hågen bestämde vi oss sedan för att ta "seaside line" hem. Det är en tåglinje som följer kust norrut från Kanazawahakkei till Ofuna där vi kan ansluta till den tåglinje som vi bor efter. "Seaside line" skall vara en vacker upplevelse men i det tillstånd vi var så snackade vi skit hela vägen och glömde bort att titta ut.

Söndag
Söndagen bjöd inte på något spännande. Vi tog en sista tur inte Akihabara för att handla lite presenter att ta med oss hem och så gjorde vi ett sista besök på en sushibar.

Måndag
Dags för hemresa. Det börjar dock sådär bra. Våra flyg gick alla runt klockan 11 och vi beger oss därför av från vandrarhemmet vid klockan 7. Detta innebär att vi hamnar mitt i rusningstraffiken och när tåget kommer till pärongen så är det knökfullt. Några av oss lyckas tränga sig in men jag och Jari blir kvar på station när dörrarna går igen. När tåget åker ser vi dessutom att det bara var de första vagnarna som var fulla, i övrigt är det gott om plats. Det innebär dock ingen större fara för det dröjer bara 4 minuter till nästa tåg kommer och på det är det gott om plats.

På väg ut till flygplatsen får jag sedan SMS om att mitt och Jaris flyg är försenat med en timme. Vi antar att det beror på vulkanaska och förbereder oss på att flyget ställs in. Det visar sig att det bara var flyget från Europa som var försenat till Tokyo så när det väll landat så kan vi sedan avgå utan fler förseningar. Ett plus var dock att de inte har konfigurera om planet för våra biljettbokningar så jag blir ombokad som Economy Extra och blir därför lite ompysslad på den 9 timmar långa flygningen till Köpenhamn.

Väl i Köpenhamn så har jag bara 15 minuter på mig att ta mig till nästa flyg, istället för 45 minuter, eftersom vi var försenade. Jag fruktar därför att bara jag lyckas ta mig hem till Stockholm och inte mitt bagage. Men väl i Stockholm så dyker min svärdsväska upp som första bagage på bandet och efter några minuter dyker även resten av bagaget upp på bandet.

Så var resan slut för denna gång men nästa resa är redan planerad till september 2011. Så det är bara att ladda om...